+36-30-6350024
emeseasztro@gmail.com
Blog

Dühkezelési tippek

Ismerősöm nehezen kontrollálja az érzelmeit, gyakran kapja fel a vizet, dühében meggondolatlanul beszél, és megbántja a körülötte lévőket. Ettől ő is szenved, és lassan eljutott odáig, hogy kész változtatni. A tarot pakliból ezzel a lappal jellemezte saját magát.

Az önismereti munka célja az, hogy megértsük az érzelmeinket, és kontroll alatt tartsuk. Ha nem fogadjuk el a dühünket, és a szőnyeg alá söpörjük, attól még nem múlik el, csak szépen lassan felemészt a feldolgozatlan feszültség. A kontrollálatlan dühkitürés pedig maga az agresszió, és szintén káros akár magunkra, akár másra irányul.

Tehát kezdjük az érzelem elfogadásával. Ne ostorozd magad azért, mert valaki vagy valami hatására felkaptad a vizet! A cél legyen az, hogy megértsd, honnan jön a düh, és mit kezdesz vele. Minden fejben dől el. 

Észrevetted már, hogy különböző helyzetekben ugyanarra a problémára más a válaszreakciód? Például a pincér véletlenül rád önti a vizet. Előtte éppen egy jó hírt kaptál, és olyan feldobott vagy, hogy csak nevetsz az egészen. Máskor meg, amikor alacsonyabb az energiaszinted, élesen kikéred magadnak az ügyetlenségét. Tehát még egyszer: minden fejben dől el. Az érzelmeink jönnek és mennek, nem állandóak. A tudatos figyelem segít abban, hogy stabil maradj, és urald az érzelmeidet. Ez a tudatosság. Legközelebb, amikor megjelenik a düh, kapd el a pillanatot, és figyelj! Ne reagálj, csak figyeld a helyzetet, vagy a másik személyt, aki kiváltotta a haragodat. 

Ha egy konkrét személyre vagy dühös, akkor a figyelem segít abban, hogy felismerd az ő valóságát. A helyébe képzelheted magad, és megértheted a motivációját. Dönthetsz úgy is, hogy higgadt maradsz, és világosan elmondod, miért érzed rosszul magad a helyzetben a megoldásra fókuszálva. A reakciód legyen egy tudatos döntés eredménye. Magad dönthetsz arról, hogy hagyod-e az indulataidat elszabadulni, vagy több lépéssel előre gondolkodsz, és átgondolod, mi lehet ennek a stratégiának az eredménye.

Amennyiben a dühödet egy helyzet váltotta ki, a figyelmed szintén segít abban, hogy tudatosan átgondold, mennyire komoly a probléma, és érdemes-e a megoldásra koncentrálni, vagy csak egyszerűen mélyet lélegezve továbbmenni. 

És persze MEDITÁCIÓ! A rendszeres meditáció a legjobb módszer arra, hogy lecsendesítsd az elmédet, és úgy lásd a dolgokat, ahogy vannak.